Kampsport och löpning

647690-woman-trail-runner

För att kunna bli en bra utövare av kampsport räcker det sällan att endast träna kampsportsmomenten, man måste även lägga till konditionsövningar för att bygga upp sin uthållighet.

Detta är något som varit känt sedan länge, alla som utövar en kampsport professionellt vet mycket väl vikten av uthållighet, ett praktexempel av detta är nutida MMA-utövare.

Löpning har alltid varit ett bra komplement till många sporter och kampsporter är verkligen inte ett undantag. Här är det inte bara distans man ska tänka på man vill även få upp hjärtats slag per minut. För att bäst kunna göra detta ska man öva så kallad intervallträning, vilket betyder att man varierar hur snabbt man springer under ett enda pass. Hur lång dessa intervall bör vara varierar stort från träningsprogram till träningsprogram.

Långa intervall brukar ha joggning som vila mellan de mer krävande sprinterintervallen och med korta intervaller brukar man istället ha stillastående vila. På de riktigt korta intervallen brukar man endast räkna sekunder, som sprint i 15-20 sekunder följt av 10-15 sekunders vila. När man kommer upp i längre intervaller är det mer vanligt att man räknar meter eller kilometer.

En av de absolut viktigaste sakerna när det kommer till löpning är att man har bra skor, de flesta ser till att köpa speciella löparskor som är dämpade på rätt sätt för att minska riskerna för fotskador. Detta är något man faktiskt kan köpa över nätet idag.

Dock så är det viktigt att veta vilken slags löpstil man har, hur man sätter ned foten och därigenom belastar den mer, ett fenomen man kallar pronation och supination. Detta kommer att vara avgörande för vilken typ av dämpning man behöver i skorna.

Löpning är kort och gott ett mycket bra supplement till kampsport och kan hjälpa på många sätt och vis.