En aktiv livsstil

Kampsportare

För de allra flesta kampsportare gäller ett aktivt och energikrävande liv även utanför träningslokalen. Vi har med tiden lärt oss vad som krävs för att vi ska må som bra som möjligt och vilka rutiner vi behöver ruta in i våran vardag för att lyckas med det. Du som just är i startgroparna för att strukturera om ditt eget liv, får här några tips som vi på sidan tagit ifrån våra egna erfarenheter.

Rätt utrustning

Detta stycke handlar förmodligen inte om vad du trodde det skulle handla om. Vad du behöver för träningsutrustning är i princip omöjligt för oss att veta, då det finns massor av olika kampsporter som skiljer sig från varandra. Däremot kan vi ge dig några några tips utanför träningslokalen som kan vara till hjälp.

Som ständigt aktiv person som dessutom lätt följer impulser så länge det handlar om att hitta på något roligt med vännerna som till exempel att fara och klättra, har du säkert redan insett värdet av att klä dig därefter, eller att ständigt ha med dig en väska med ombyte.

Det handlar helt enkelt om att ständigt vara redo för nya upptåg och i ett redan tight träningsschema, gäller det att hugga de chanser man får. En annan vardagssak vi insett är att skydda vår elektroniska utrustning. Ofta har man telefon eller surfplattan med sig i väskan och ärligt talat så kan den många gånger få ta en del stryk under dagen. Då är det bra att säkra det man är extra rädd, så man slipper upptäcka att något till exempel ha spruckit när man väl vill använda grejerna.

Ät ofta, ät rätt

Med en kropp som allt som oftast är i rörelse, går det åt massvis av energi. Därför är det viktigt att fylla på med nytt bränsle för att orka, men också för att kroppen ska ha de byggstenar som krävs för att träningen ska ge resultat och inte bara bryta ner din kropp. För långa träningspass är det perfekt att ladda med kolhydrater och för ren styrketräning krävs det att du tillför nog mycket protein för att musklerna ska kunna växa.

Du kan dessutom helt behöva lägga om kosten före invägning till match, beroende på din nuvarande vikt. Då gäller det att dra ner på både det ena och det andra och ofta blir basen salladsbaserad. Alldeles före invägning är det dessutom vanligt att man dricker minimalt och försöker svettas ut den sista vikten.

Sömn

Precis som i fallet hos barn eller tonåringar är det viktigt med nog mycket sömn. Utan sömn är det praktiskt taget omöjligt att prestera både under träning och match. Du blir ofokuserad, har inte samma energi och är dessutom mycket långsammare i både tanke och kropp. Hjärnan är som en del brukar uttrycka det ”våran viktigaste muskel” och utan att den får vila tillräckligt kommer du alltså inte kunna prestera på topp.